Övningar

Att plocka fram kunskaperna ur långtidsminnet är nyckeln till att kunna lära sig effektivt. Du kanske kommer ihåg att du ska sprida ut tillfällena då du plockar fram kunskaperna och dessutom variera sätten du övar på dem – och dessutom bearbeta dem. Försök därför att göra övningarna utan bok eller anteckningar, så att du tvingar dig att plocka fram kunskaperna ur långtidsminnet.

Embed from Getty Images

Försöka att bearbeta kunskaperna så mycket som möjligt, på flera olika sätt.

Elever som får övningar att göra uppfattar nog att det är svaret som är det viktiga. Men det gäller inte när du ska lära dig – då är det vägen till svaret, när du tänker, tolkar och analyserar frågan som är det viktiga. Då bearbetar du nämligen kunskaperna. Och kom ihåg skillnaden mellan att använda studieteknikerna som mål (svaret på frågan) och medel (bearbetandet av frågan)

Visserligen tjänar du tid på att titta i facit i förväg, men det hjälper dig inte att förstå. – bara att kolla om du gjort rätt eller för att memorera svaret.

Det räcker med andra ord inte att bara följa med i din lärares genomgång av ett mattetal. Du måste aktivt bearbeta kunskapen själv. Matte är inte en åskådarsport, som någon klok matematiklärare uttryckt det. Och det gäller faktiskt alla ämnen …

Embed from Getty Images

Men om jag lär in fel? Det gör inget, eftersom minnet inte fungerar så att det hugger in något i sten en gång som sedan finns kvar oförändrat. Varje gång du plockar fram minnet kan det förändras. Du behöver inte vara orolig för att du i sådana fall först måste radera det ur minnet (det går nämligen inte) och sedan lära in allt igen.

Embed from Getty Images

Det gör inget om du misslyckas eller lär fel. Då har du i alla fall lärt att just det inte fungerar. Försök igen!

Det kommer att gå lättare andra gången och ännu enklare tredje gången och så vidare. Jämför med att lära dig att spela ett spel på datorn – i början gör du massor av fel, men du lär av dina misstag! Det mesta vi lär oss går till på det sättet.

Kolla om du kan det!

Övningar är ett bra sätt att kolla om du kan det du ska lära dig – faktiskt det enda sättet. Men det räcker inte med att tänka efter om du minns det som du precis gjort. Du måste vänta ett tag, gärna till dagen efter, så att kunskapen inte finns i arbetsminnet eller högt upp i långtidsminnets kvicksand.

Embed from Getty Images

Några exempel på bra övningar

  • Använd instuderingsfrågorna som du får i läroboken eller av din lärare.

Försök att svara på dem utan att titta i boken.

  • Använd frågekort. Ta gärna ett styvt papper (så att det inte går sönder) och gör frågekort i formatet A7 (något större än ett kreditkort). På ena sidan skriver du en bra fråga eller ett ord på ett språk. På andra sidan skriver du svaret på frågan eller ordet på det andra språket. Formulera svaret med egna ord.

Kom också ihåg att blanda korten, så att det inte blir en ren repetition. Plocka ut de kort som du har lärt dig. Använd frågekorten sedan i busskön, på tåget eller när du väntar på en kompis istället för att slösurfa på mobilen. Det finns också en uppsjö digitala varianter, till exempel Anki.

Fördelen med frågekort är att du har rätt svar på baksidan. Nackdelen med frågekort är dock att svaren blir så korta att det känns lockande att memorera svaren. Gör du det så förlorar framplockningen mycket av sin funktion. Gör istället frågekort tillsammans med dina klasskamrater och byt mellan er!

Gör frågekort av dina frågor som du inte förstår och ge till dina kompisar!

  • Förklara för någon!

En av mina personliga favoriter är att diskutera med andra för att lära sig. Det är mycket effektivt för lärandet och dessutom roligt. Det är ett bra sätt att kontrollera att du inte kört fast med dina tankar. Eftersom andra personer har andra erfarenheter kan de hjälpa dig att tänka utanför din box – och du kan hjälpa dem med samma sak. Du får en möjlighet att kolla om du tänkt rätt.

Dessutom tvingas du att engagera dig i andras tankar och sätta ord på dina egna. Det är därför bra att göra detta med någon som har en annorlunda bakgrund än du. Gör det inte med bästa kompisen vars meningar du skulle kunna avsluta. Ni tänker för lika för att detta ska bli riktigt effektivt – min gissning är att ju mer annorlunda hen är desto bättre i detta sammanhang.

  • Titta på dina tankemodeller och förklara varför de ser ut som de gör!
  • Observera att både sammanfattningar och tankemodeller räknas som övningar.

Karta över Studietekniker