Bra och dåliga sätt att plugga

Alla olika sätt som du använder dig av för att lära dig är olika studietekniker. Jag tror att du har prövat på eller till och med aktivt använder några av dem, till exempel omläsning, anteckningar, sammanfattningar och övningsuppgifter.

Problemet är att en del av dem är bra och andra dåliga. Och dessutom kan jag tyvärr inte säga vilken av dem som är bäst, så att du alltid kan välja den bästa. Det beror på att olika studietekniker är bra för olika saker beroende på vad du ska lära dig – det finns helt enkelt inte en studieteknik som alltid är bättre än alla andra.

Det är därför väldigt bra om du själv kan avgöra när och hur du ska använda olika studietekniker. För att kunna göra detta är det nödvändigt att ha kunskap om hur hjärnan fungerar. Jag hoppas därför att du gått igenom tankeredskapet Konsten att lära – för det är där jag går igenom hur hjärnan fungerar.

Det är lika viktigt att välja rätt studieteknik som det är att välja rätt ledardjur som i denna Tiktok, för att använda en analogi:

Du kommer att lära dig mycket spännande om den mänskliga hjärnan. Den som vet hur minnet fungerar kan till exempel få andra att minnas saker som de aldrig sett eller hört. Tror du mig inte? Vi får väl se …

Omläsning är en dålig studieteknik

Jag frågade dig alldeles nyss hur du lär dig en text. Det vanligaste svaret på denna fråga är att man läser texten så att man kommer ihåg den. Och om det inte går, så läser man om texten – tills man kan den. Tanken är då att ännu mer kommer att fastna i minnet.

Det skulle innebära att minnet fungerar ungefär som en videokamera av dålig kvalitet. Om texten inte fastnar bra vid första inspelningen så kanske man får med den vid nästa. Detta är – tyvärr – den vanligaste studietekniken både på gymnasiet och högskolan.

Embed from Getty Images

Ibland hjälper det inte att läsa om texten, hur många gånger du än gör det.

Det finns nämligen tre allvarliga problem med omläsningen:

  • Omläsning är ineffektivt.
  • Minnet är inte en videokamera.
  • Du ska inte memorera texten, du ska förstå den.

Omläsning är ineffektivt

Om du läser om texten så kommer du att slösa bort tid och möda i onödan, eftersom det är en mycket ineffektiv studieteknik. Det tar nämligen tid att läsa text – särskilt om du gör det seriöst. Det finns många och mycket bättre studietekniker om du vill lära dig något.

Och en ännu sämre metod är att skumläsa texten flera gånger för att hinna igenom texten så många gånger som möjligt. Läs istället igenom texten ordentligt, det vill säga aktivt, en gång! Och plugga sedan på dina anteckningar.

Att en studieteknik är effektiv innebär att du lär dig mycket på lite tid:

Minnet är inte en videokamera

Ett annat problem är att minnet inte fungerar som en videokamera. Det är bättre att beskriva minnet som Wikipedia, där kunskapen inte ristas in i sten en gång för alla, utan där kunskapen kan påverkas, kopplas ihop med annan kunskap och förändras både av dig själv och andra – även i efterhand. Minnet är rekonstruktivt.

Embed from Getty Images

Och nej, du förstår inte texten bättre om du först spelar in den på video för att sedan titta på den … 🙂

Du ska inte memorera texten, du ska förstå den

Det tredje problemet med omläsningen är att du bara memorerar texten, det vill säga att du lär dig texten utantill, inte att du förstår den. Du kan möjligen skriva vad som stod i läroboken på ett prov, men inte använda kunskapen i nya situationer. Förståelse är alltid överlägset memorering när det gäller lärande.

Karta över Studietekniker