Aktivera det kritiska tänkandet

Hjärnan använder sig av två olika lägen när den tänker, system 1 och system 2.

System 1 är autopiloten som gör att vi tänker mer eller mindre automatiskt. Då är vi inte medvetna om hur vi tolkar saker och därför har vi ingen kontroll över det. System 1 är snabbt, enkelt och inte det minsta betungande. Du möter något (“klick”) och din hjärna reagerar utan att fråga dig (“snurr”). Det står för kanske 98 % av tänkandet. Detta system hjälper oss vanligen, men inte alltid. Det är lätt att lura system 1 om du vet hur man gör, som till exempel reklammänniskor känner till.

Embed from Getty Images

Gör som Tesla och koppla in autopiloten när du ska köra bilen någonstans! Men varför knäpper hon händerna till en bön!?

System 2 är det kritiska tänkandet. Det är långsamt, ansträngande och medvetet. När du använder system 2 kan du kontrollera dina tankar. Vad vill jag tänka om? Hur ska jag bearbeta X? Ska jag analysera, utvärdera eller jämföra? Det står för kanske 2 % av tänkandet. Det måste aktiveras av dig för att sätta igång, annars väljer din hjärna genvägen och autopiloten system 1.

Vi kan jämföra dessa två vägar som tankarna kan ta med experternas tänkande. Det skulle då se ut på följande sätt:

Problemet är att det är svårt att veta när man ska aktivera system 2. Det är en sak om din lärare säger att du ska göra en källkritisk analys. Då aktiverar du system 2 och gör den källkritiska analysen utifrån vad du lärt dig tidigare. Det brukar vara ganska enkelt och gå ganska snabbt att lära elever detta.

Men frågan är om även de gymnasieelever som skriver höga betyg på provet i källkritik också använder system 2 (källkritik) när de läser en tweet på rasten efter provet.

Hur lär vi då människor att aktivera system 2? Jag tror att den bästa vägen är att lära ut tumregler för när man ska använda ett visst tankeredskap.

Följande Tiktok illustrerar att det dock inte alltid är lätt med några enkla tumregler:

En sådan uppsättning tumregler presenterar jag i tankeredskapet Källkritik 2.0. Jag kallar dem Fyra snabba:

  • Name it to tame it!

Fråga dig: Vad känner jag? Varför känner jag så? Genom att försöka besvara dessa frågor aktiverar du system 2. Känslor är oerhört lätta att manipulera och de betyder mycket för våra åsikter – och därmed våra beslut! Denna fråga kan fungera som en trigger för system 2!

  • Försöker källan påverka mig?

Om ja, använd tankeredskapet Kritisk bildanalys! Denna fråga kan fungera som en trigger för system 2!

Embed from Getty Images

  • Vem tjänar på detta?

Om någon tjänar på det, så ska du använda tankeredskapet Källkritik! Denna fråga kan fungera som en trigger för system 2!

Ett annat sätt är att lära dem till exempel vilka metoder som manipulatörer använder, så att de kan aktivera system 2 när de upptäcker en sådan metod.

Embed from Getty Images

Men i princip handlar det om att – på något sätt – upptäcka om någon försöker påverka dig. Det påstås nämligen att man kan ”vaccinera” sig mot påverkan. Deltagarna får då lära sig hur olika manipulatörer gör för att påverka, så att de kan identifiera när det är dags att tänka kritiskt.

Karta över Kritiskt tänkande

  • Läs mer om de Fyra snabba som en del av Källkritik 2.0!
  • Läs mer om System 1 och System 2 som delar av Konsten att tänka som en expert!
  • Pröva att spela Bad News Game, som påstås kunna “vaccinera” deltagarna mot Fake News och annat här!