Låt läsaren sluta cirkeln (helhet)

Embed from Getty Images

Lämna lagom mycket utrymme för läsaren att själv sluta cirkeln.

Om du låter läsaren av bilden själv sluta cirkeln så kommer hen att på egen hand skapa en helhet eller en tolkning som du har bestämt. Det är faktiskt oerhört svårt att stå emot – och därför är det också mycket effektivt.

Ett tydligt exempel på detta är låten “Luka” av Suzanne Vega. Du har säkert hört den, men om du inte har det eller inte vet eller minns vad den handlar om, så kommer den här igen. Hur lång tid tar det för dig att sluta cirkeln?

Eftersom våra hjärnor associerar så mycket är det lika lätt att leda tankarna i en viss riktning som det är svårt att stå emot.

Pröva själv – Kritisk bildanalys – Övning 19

För- och nackdelar med att låta läsaren tänka själv

Låt läsaren dra sina egna slutsatser och därigenom bearbeta informationen. Därför ska du inte berätta allt! Det finns flera goda skäl för en manipulatör att låta läsaren göra detta på egen hand:

  • Läsaren kan inte minnas om hen läst något eller dragit slutsatsen själv.
  • Läsaren tycker att slutsatserna är pålitligare om hen drar dem själv, än om hen blir skriven på näsan.
  • Läsaren tänker inte kritiskt om dessa slutsatser efter att hen dragit dem, eftersom hen själv har gjort dem.
  • Läsaren minns det bättre.

Den stora nackdelen är dock:

  • Läsaren kanske drar “fel” slutsatser.

Det sista kan följande Tiktok få illustrera:

Mannen till vänster hade nog dragit slutsatsen att han valde samma vapen för dem båda, inte att hans motståndare skulle få det andra vapnet.

Hjälp läsaren med tolkningsnycklar

Det går dock att komma förbi detta problem genom att ge läsaren lagom många tolkningsnycklar, så att hen leds i rätt riktning. I följande bild får läsaren av bilden en tydlig tolkningsnyckel – fingret:

Embed from Getty Images

Vad är budskapet? Tja, vad sägs om:

Fuck you – din jävel!!!

En klassiker

Ett klassiskt säljknep är att fråga köparen: Vad skulle detta innebära för dig? Det gör att köparen tänker igenom förslaget och drar sina egna slutsatser. Fördelen för säljaren är ju dessutom att hen inte har all kunskap om köparens situation, vilket köparen så klart har.

Embed from Getty Images

“Så vad skulle den här nya produkten betyda för ert företag?”

Show, don’t tell

“Show, don’t tell” är samma princip som att låta läsaren sluta cirkeln, men inom litteraturen. Den kan även kallas för gestaltning. Ett exempel på detta kan få komma från min isländska favoritsaga, nämligen Egil Skallagrimssons saga. Först lite kontext:

Egil var tolv år gammal när hans far Skallagrim av misstag gick bärsärk [ursinne som inte går att kontrollera] mot honom. Men efter att ha blivit tillsagd av trälkvinnan Torgerd släppte Skallagrim sin son och angrep henne istället: “Skallagrim slungade en stor sten efter henne. Den träffade henne mellan skuldrorna och hon kom aldrig upp mer.” Torgerd hade fostrat Egil under hans barnaår. Nu ville han hämnas på sin far. Så under den kommande middagen utdelade Egil ett “banehugg” på den tjänare som hans far satte störst värde på.

“Sedan gick han in och satte sig. Skallagrim sade den kvällen ingenting om saken och inte heller efteråt. Far och son talade inte till varandra, varken gott eller ont, och så gick den vintern.”

Man behöver inte säga att Egil höll av Torgerd som sin egen mamma eller att de blev arga på varandra. Det kan man visa genom att visa vem de slog ihjäl och att de inte talade med varandra på bra länge.

Embed from Getty Images

Och så gick den vintern …

Och som avslutning en kort variant av “Show, don’t tell”: Du behöver inte säga att tonårssonen blev arg. Det räcker att säga att han drämde igen dörren efter sig utan ett ord när hans mamma sagt att han inte får gå på fest med sina kompisar.

Det är mycket roligare, mer spännande och givande att själv få sluta cirkeln. Lagom mycket …

Pröva själv – Kritisk bildanalys – Övning 20

Karta över Kritisk bildanalys

  • Jämför med minnesprincipen Bearbetning som en del av Konsten att lära.
  • Jämför med Läsa mellan raderna som en del av Lästekniker.
  • Läs vidare om hur du kan få tankarna att gå i en viss riktning med hjälp av Tankekopplingar som en del av Bildanalys.
  • Läs mer om hur Helheter kan användas för att fylla i luckor som en del av Konsten att lära!
  • Läs mer om hur hjärnan använder Helheter för att skapa mening!
  • Läs mer om Helheter som en del av Den hermeneutiska cirkeln!
  • Läs mer om hur din hjärna vill ha Helheter som ett facit som en del av Kritisk bildanalys!
  • Läs mer om hur hjärnan skapat berättelser för att få Helheter som en del av Kritisk bildanalys!
  • Läs mer om hur hjärnan ser Helheter som en del av Tolka statistik!