Fånga uppmärksamheten

Med vissa ord är det lättare att fånga uppmärksamheten …

Som jag nämnde finns det stora likheter mellan manipulatörer och till exempel reklammakare. Ibland beskrivs de sociala plattformarna som uppmärksamhetsekonomier, det vill säga att de är ute efter att få och behålla din uppmärksamhet.

Uppmärksamheten är det som omvandlar ditt tittande till seende. Du kan titta tomt framför dig, men du kan inte se tomt. Det som du ser fokuserar du på. Då är du fast!

Så här skriver Michael Goldhaber (som myntade begreppet “attention economy”) aningen drastiskt om uppmärksamheten på internet:

“Having your attention means that I have the power to bend your minds and your bodies to my will, within limits that in turn have to do with how good I am at enthralling you.”

Så låt oss börja med att titta på hur proffsen gör för att fånga din uppmärksamhet:

Använd känslor

Om någon använder dina känslor så uppmärksammar du saker snabbare, du minns dem tydligare och du struntar i att tänka kritiskt om det du läser. Därför vill du väcka känslor hos de läsare som du vill påverka.

Always använder sig av känslor i reklamen i följande Youtube-klipp (3 min):

Men det finns även fördelar för dig själv att koppla ihop känslorna med det du läser. Du lär dig till exempel bättre.

Känslor har stor påverkan på minne, uppmärksamhet och beslutsfattande och därmed kan känslorna lätt och effektivt användas för att påverka hur människor handlar.

Använd humor

Av känslorna är det en som står ut och är särskilt effektiv, nämligen humor.

Humor användes i följande reklamfilm av Pepsi på Tiktok:

Humor är väldigt användbart för att fånga din uppmärksamhet. Du inte bara tycker att det är roligt – även om det är ett laddat, kanske provokativt budskap – du delar det gärna vidare: Det var ju bara ett skämt!

Använd konstigheter

Vi märker sådant som sticker ut och minns det också bättre. Ju konstigare det är desto starkare blir effekten.

I följande Youtube-klipp (3 min) används konstigheter för reklam:

I det här klippet kryllar det av konstigheter som sticker ut: Knasiga figurer som gör märkliga eller till och med spektakulära saker. Och eftersom figurerna är så gulliga och barnsliga, ackompanjerade av trallvänlig musik, blir det ännu konstigare när de slutar sina dagar så som de gör. Jämför detta med hur man skulle kunna skriva samma budskap i ord: “Var försiktig när du åker tunnelbanan!” Vilket minns du bäst?

Jan Guillou skriver i Aftonbladet 17/1 2012 om effekten av konstigheter i rubriker:

“Det är tänkvärt att det har skrivits mer om Donald Trump i svensk press än om samtliga svenska partiledare tillsammans. Men det beror på en enkel journalistisk regel. Hund biter man är ingen nyhet. Man biter hund är en nyhet.”

Använd hjärnans längtan efter mening

Det räcker många gånger att bara antyda något, så går din hjärna igång och spinner vidare, eftersom den vill skapa något meningsfullt.

Nike använder det i följande Youtube-klipp (2 min):

Det Nike gör i sin berömda reklamslogan “Just do it” är att du själv lägger in din mening i orden, som är olika för olika individer.

Hjärnan vill se facit (helheter)

Människan är ett kunskapstörstande djur. Vi vill veta! Mysterier har alltid lockat oss – ta bara deckarna i TV eller som böcker. Utnyttja därför mysterier. Säg A … men inte B! Cliff hangers i serier fungerar på samma sätt.

Följande Youtube-klipp (2 min) visar hur du kan göra:

Öva på att fånga uppmärksamheten

Pröva själv – Kritisk bildanalys – Övning 2

Pröva själv – Kritisk bildanalys – Övning 17

Karta över Kritisk bildanalys

  • Läs mer om hur Konstigheter kan användas för att förbättra minnet som en del av Konsten att lära.
  • Läs mer om hur Helheter kan användas för att fylla i luckor som en del av Konsten att lära!
  • Läs mer om hur hjärnan använder Helheter för att skapa mening!
  • Läs mer om Helheter som en del av Den hermeneutiska cirkeln!
  • Läs mer om hur hjärnan skapat berättelser för att få Helheter som en del av Kritisk bildanalys!
  • Läs mer om hur hjärnan använder Helheter för att läsaren ska sluta cirkeln som en del av Kritisk bildanalys!
  • Läs mer om hur hjärnan ser Helheter som en del av Tolka statistik!
  • Här finns en lista på världshistorien genom click baits!
  • Du hittar Jan Guillous citat här!