Berätta inte vad du (egentligen) vill

Maskera budskapet (så att inte system 2 aktiveras) genom att dölja syftet. Säg inte att du vill påverka läsaren att köpa något eller tycka något, säg att du vill informera.

Embed from Getty Images

Varför ska man göra det? Jo, för om någon säger till dig att hen vill manipulera dig till något, så kommer du direkt att börja tänka kritiskt om allt hen gör och säger. Det vill inte manipulatören.

Om någon säger följande …

”Jag ville bara informera om att gruppen A står för en stor andel av alla stölder.”

… så finns det garanterat ett egentligt syfte som är ett annat än att “bara” informera, förmodligen att påverka genom att smutskasta gruppen.

Embed from Getty Images

Om tillräckligt många bara “informerar” om något, är det lätt att den kumulativa effekten blir utpekande.

Det mest utbredda när det gäller maskering av syftet är nog den maskerade reklamen. Den kallas för “native advertising”, “content advertising” eller till och med “black ops advertising”.

Då brukar inte reklamen kallas för eller framställas som reklam utan som nyheter, information, en intervju eller varför inte ett meddelande. I de flesta fall går det att göra utan att ljuga uppenbart, eftersom reklam samtidigt är något av detta.

Dessutom försöker de flesta dölja att det är reklam så långt det bara går. Det heter inte reklam utan “annons” och det är gärna i “samarbete” med.

Se bara på följande reklaminslag i Aftonbladet:

Pröva själv – Kritisk bildanalys – Övning 21

Självförsvar

Fråga dig själv:

  • Vad är de ute efter?

Karta över Kritisk bildanalys