Behåll sedan uppmärksamheten

Men det räcker inte med att bara fånga din uppmärksamhet. Det viktiga är att behålla den. I detta klipp (17 min) berättar Tristan Harris hur sociala medier gör detta:

De digitala plattformarna vill få dig att stanna kvar på sidan, eftersom du är viktig för dem. Det finns förstås en anledning till att alla dessa tjänster är gratis trots att de omsätter miljarder och åter miljarder varje år. De tjänar pengar på dig. Hur då? De säljer information om dig i form av Big data till de företag som vill betala för att kunna påverka dig genom bland annat reklam. Och ju mer tid du spenderar på plattformen desto mer information kan de samla in om dig och desto mer reklam ser du.

För att manipulera dig med olika budskap är det dock inte särskilt viktigt att behålla din uppmärksamhet, eftersom dessa budskap vanligen är korta, inte sällan i form av memes. Men det är nödvändigt att din uppmärksamhet fångas.

Embed from Getty Images

Enarmade banditer

Ett mycket effektivt sätt att behålla din uppmärksamhet på är att utnyttja din hjärna på samma sätt som enarmade banditer och andra speltyper skapar spelberoende. De utgår från samma kognitiva principer.

De ger dig belöningar (pengar, priser etc.) men du vet inte när du kommer att få vinsten. Är det nästa eller nästnästa gång? Eller nästnästnästnästnästa gång? Det har visat sig vara en oerhört kraftfull mekanism. Effekten är så stark att den kan skapa spelberoende på liknande sätt som alkoholism.

Embed from Getty Images

Det finns en anledning att dessa spelautomater på svenska har namnet “enarmad bandit”.

“Men jag har ju inte en spelautomat i fickan. Jag spelar faktiskt inte om pengar!” Kanske du invänder.

Det har du visst! Varje gång din mobil plingar till eller du får en avisering på skärmen så går din hjärna igång: Det är kanske något viktigt den här gången! Nej, det var spam den här gången också … Det bygger på samma kognitiva princip.

FOMO (Fear of missing out)

Vem vill inte ha koll på läget? Vad som är nytt, coolt eller vem som är ihop med vem. Genom att social medier får människor att tro att det finns 1 % risk för att missa något viktigt – så är det bättre att ta det säkra före det osäkra.

Därför är du fortfarande vän med massor av gamla bekanta, men som du varken träffat eller pratat med på åratal.

Därför skriver du upp dig på mejllistor, så att du inte missar någonting viktigt.

Embed from Getty Images

Identitet

Det är viktigt för oss alla att höra till en grupp, där vi delar vår identitet med andra. Och bästa sättet att veta att vi hör hemma någonstans är väl idag många likes på våra inlägg eller att få våra foton taggade till andra.

Mata, mata, mata

Om det finns ett naturligt slut på en aktivitet så är det lätt att logga ut när den är klar. Men om aktiviteten aldrig slutar utan fortsätter att mata mer hela tiden, så finns det ju inget självklart tillfälle att sluta. Och visst går detta att utnyttja: När du ser på Netflix eller Youtube så kommer nästa avsnitt att spela upp automatiskt.

Nu ska vi titta närmare på andra påverkanstekniker.

Karta över Kritisk bildanalys