Förståelse är bättre än minne

Nu har du fått lära dig hur minnet fungerar. Men du ska inte memorera läroboken, du ska förstå den. Du kan utan problem memorera saker i en text utan att förstå dem.

Pröva själv – Konsten att lära – Övning 24

Titta på följande klipp (3 min) för att inse skillnaden mellan att memorera och förstå!

Klippet kommer från Monty Pythons film “Life of Brian”. Brian (i vita kläder) är medlem i en motståndsrörelse mot Romarriket och är i denna scen ute på en räd för att klottra slagord mot romarna då han får oväntad hjälp. Men Brian har inte riktigt förstått latin utan verkar mest ha memorerat olika grammatiska regler och böjningsformler. Detta är för övrigt ett av världens roligaste skämt – jag minns hur jag skrattade åt scenen så jag höll på att dö en gång för länge sedan när jag läste latin. Och visst, efter att ha skrivit det 100 gånger kommer han nog ihåg det, men det finns betydligt effektivare sätt att plugga. Så bli inte en Brian!

Förståelsepusslet

För att förstå något måste alla pusselbitarna falla på plats i det pussel som du lägger i ditt långtidsminne. Förståelse är överlägset memorering. Eftersom förståelse skapar fler krokar så förbättras även minnet.

Chunking

En annan princip, som liknar pusslandet, är det som kallas för chunking. Det innebär att man låter större begrepp koppla ihop detaljerna.

Begreppet demokrati kan till exempel fånga upp detaljerna riksdag, regering och allmän och lika rösträtt.

Det är ju lättare att komma ihåg 1 bit (chunk) än 4 bitar. Och eftersom ditt arbetsminne bara klarar cirka 7 enheter, så är det bättre med större bitar, som bär på mer information.

Pröva själv – Konsten att lära – Övning 42

Principer och exempel

Att förstå något innebär alltså att du lägger ett pussel av dina tidigare kunskaper och det du ska lära dig. Pusselbitarna består av begrepp som du ska koppla ihop med varandra, så att du får en komplett bild av pusslet.

Men vilka pusselbitar (begrepp) ska du välja? De begrepp som motsvarar de viktiga principerna och inte exemplen!

Embed from Getty Images

Den här pusselbiten känns viktig …

För att kunna plugga effektivt så är det bra om du kan hitta de viktiga principerna, som ofta är olika begrepp. Men det är också viktigt att kunna skilja på principer och exempel.

Det är principerna som du ska lära sig. Exemplen är med för att visa hur principerna kan se ut i den verkliga världen, så att du lär dig de viktiga principerna. Exemplen är ofta konkreta och tydliga, medan principerna kan kännas svåra att förstå eftersom de ofta är abstrakta.

Att kunna hitta egna exempel på viktiga principer är en jättebra bearbetning och det är beviset på att du förstår något.

När jag undervisar om svensk rättshistoria under medeltiden så brukar jag prata om principen straffomvandling. Den innebär att om det inte går att straffa en person för ett brott, på grund av att personen inte kan betala sina böter, så omvandlas bötesstraffet till ett annat straff, vanligen ett skam- eller kroppsstraff.

Embed from Getty Images

De medeltida straffen var betydligt mer fantasifulla och grymma än dagens.

Jag brukar använda ett exempel på principen straffomvandling. Det handlar om två personer som haft sex utanför äktenskapet. Det var något som brukade straffas med böter. Men om de inte kunde betala böterna så skulle kvinnan gå runt i staden och bära stadens stenar (två stora ihopkopplade stenar som vägde ca 26 kilo).

Mannens straff skulle omvandlas till att man knöt ett snöre runt snoppen och sedan leddes han på detta sätt runt i staden. Ibland kunde bödeln gå före och spela musik, så att ingen skulle missa showen.

De flesta brukar minnas exemplet och kan beskriva det, men det är ju inte det jag vill att de skriver på provet, utan istället om principen straffomvandling.

Pröva själv – Konsten att lära – Övning 25

Olika förståelse för olika personer

Observera att denna uppfattning av vad förståelse är innebär att två personer kan förstå samma händelse på olika sätt. Och dessutom att den ena personens förståelse är korrekt (det vill säga att den överensstämmer med “facit”) medan den andra personens förståelse är fel. Men båda handlar om personlig förståelse.

I följande klipp (2 min) får vi se några olika tolkningar av en tappad sko, som leder till olika förståelse:

Ja, hur ska vi förstå skon … eller sandalen? Vad betyder den?

Karta över Konsten att lära

  • Läs mer om hur Tolkningar skapar förståelse som en del av Fakta, åsikter och tolkningar!
  • Läs mer om hur Tolkningar skapar förståelse som en del av Hermeneutiken!
  • Läs mer om stadens stenar här!