Filterbubbla

En filterbubbla skapas av två olika händelser:

  1. Människor vill få sina åsikter, kunskaper och uppfattningar om världen bekräftade. Det kallas också för confirmation bias.
  2. De stora plattformarna på Nätet (Google och sociala medier) använder sig av algoritmer för att gissa sig till vad du är intresserad av. På så sätt skräddarsys informationen till dig, oavsett om du gör egna sökningar på till exempel Google eller om du tittar i dina flöden på sociala medier.

Detta gör att du – enligt detta synsätt – hamnar i en filterbubbla, där du isoleras från alternativa perspektiv.

Embed from Getty Images

Begreppet myntades 2011 av Eli Pariser som menade att detta var ett stort problem.

Säkerligen kan en del fastna i filterbubblor. Men faktum är att det verkar inte vara något samhällsproblem. Och principen är densamma som när du väljer vilken nyhetstidning du vill läsa. De flesta väljer en som ligger nära deras egen politiska ideologi. Och sådant har förekommit under åtminstone decennier.

Det verkar som att de flesta skaffar sig information och nyheter från flera olika håll.

Och om dagens ungdomar är lika välinformerade som i denna Tiktok, så är jag inte orolig inför framtiden:

Karta över Fake news

  • Läs mer om Algoritmer som en del av tankeredskapet Informationssökning.