Upprepa inte felaktigheterna!

Nästa viktiga tanke att ha koll på är att du inte ska upprepa felaktigheterna. Ha till exempel inte med dem i rubriken, inte ens om de där avfärdas som osanna, eftersom vårt minne kanske inte kommer ihåg ordet “inte”.

Embed from Getty Images

Vi prövar: Om jag säger till dig: Tänk inte på en elefant!

Vad tänker du på?

Visst är det svårt att låta bli! 🙂

Om du behöver ha med felaktigheterna – kanske eftersom det blir en bra rubrik som lockar läsare, så var tydlig med att de är felaktiga, myter, fördomar eller vad det nu kan vara.

Varje gång du ser ett påstående, desto sannare upplever du det. Repetition gör att vi känner igen något och då bedömer vi det som mer trovärdigt (eller till och med sant).

Därför är delningar (där den ursprungliga avsändaren döljs eller försvinner) så farliga. Du kan ju få samma budskap från flera olika personer (eller botar).

Titta nu på följande Youtube-klipp där USA:s president Richard Nixon försöker övertyga väljarna om att han inte är en skurk:

“I’m not a crook!”

Anledningen till detta var den så kallade Watergateaffären 1972-1974, som var en politisk skandal i USA. Det handlade om att anhängare av republikanerna gjort inbrott i Demokratiska partiets högkvarter i Watergatebyggnaden i Washington. Nixon försökte senare att mörklägga vad som hänt, vilket ledde till att han hotades med riksrätt eftersom han försökt förhindra rättvisan (“obstruction of justice”). När han insåg att han skulle fällas valde han istället att avgå.

Problemet är alltså att vi sällan minns exakt vad någon sagt utan bara innehållet. Vi minns att det handlade om en skurk. Men var han en skurk eller var han inte en skurk? Det är svårare att minnas eftersom negationen INTE tydligen är svår att minnas. Därför hade det varit bättre för Nixon att säga: Jag har betett mig oklanderligt!

Karta över Fake news