Referenser – Tolka statistik

  • Eggeby, E. (2005). Att räkna eller inte räkna …: några råd om kvantitativa metoder i B-, C- och D-uppsatser samt en kortfattad instruktion i Excel. Stockholm: Historiska institutionen, Stockholms universitet.
  • Fekjær, S.B. (2016). Att tolka och förstå statistik. (1. uppl.) Malmö: Gleerup.
  • Huff, D. (1993[1954]). How to lie with statistics. New York: Norton.
  • Jackson, S.L. (2009). Research methods and statistics: a critical thinking approach. (3rd ed.) Belmont, CA: Wadsworth/Cengage Learning.
  • Jones, G.E. (2000). How to lie with charts. San Jose [Calif.]: iUniverse.com.
  • McMillan, K. (2013). How to improve your critical thinking & reflective skills. Harlow, England: Pearson.
  • Monmonier, M.S. (2018). How to lie with maps. (Third edition.) Chicago, IL: The University of Chicago Press.
  • OECD (2016), The Survey of Adult Skills: Reader’s Companion, Second Edition, OECD Skills Studies, OECD Publishing, Paris.
  • Rosling, H., Rosling, O. & Rosling Rönnlund, A. (2018). Factfulness: ten reasons we’re wrong about the world – and why things are better than you think. London, UK: Sceptre.
  • Selghed, B. (2011). Betygen i skolan: kunskapssyn, bedömningsprinciper och lärarpraxis. (2. uppl.) Stockholm: Liber.