Pröva själv – Kritisk bildanalys – Övning 21

Kanske kan en del av “löftena” fångas i följande fras:

“I vissa fall kan [ditt barn] få upp till”

Det är många om och men i den meningen – även om meningen bokstavligen inte innehåller något av orden …

Dessutom är bråttom – så köp snabbt, helst igår …

Vidare blir det påhittade barnet döpt till “Amanda”. Hon finns ju alltså inte i verkligheten. Du kan ju jämföra hur det skulle bli om du läste hela reklamannonsen med “barnet” istället för “Amanda”! Att namnge henne (eller fantasifostret?) gör att du får känslor för henne – och blir ledsen när hon råkar illa ut. Snart har du glömt att hon inte finns på riktigt.

Och det kan ju alltså inte vara henne vi ser på bilden, om vi ska läsa tråkigt kritiskt. Man skulle ju kunna fråga sig varför de lägger in en bild på ett random barn …

Dessutom får vi följa henne från 5 års ålder tills hon blir vuxen, ja till och med 64 år gammal. Den lilla stackars flickan skadar sig när hon leker på fritiden. Det går så illa att hon hamnar på sjukhus i hela två månader. Som tur är kan hon återgå till först förskola och sedan skola, men hon blir inte bra – stackarn. När hon fyller 19 så är hon fortfarande inte återställd och kan dessutom inte arbeta. Och inte ens när hon fyller 30 har hon blivit bra.

Det Trygg-Hansa gör här är att berätta hennes historia – en sådan berättelse som våra hjärnor älskar att höra. Dessutom fylls berättelsen av massor av känslor!

Kanske kan vi sammanfatta detta med: Tomma löften uppbackade med känslor!

Ja, jag låter kanske lite cynisk! Men kom ihåg att Amanda inte är en riktig flicka, utan hon föddes i huvudet på en manipulatör för att lura dig på pengar!

Nästa