Pröva själv – Kritisk bildanalys – Övning 21

Lås oss titta på slutet av reklamannonsen:

Läs den externa länken: Köp Sveriges populäraste barnförsäkring här!

Visst kommer du ihåg vilken påverkansteknik detta är? Sociala bevis!

Och i slutet av reklamannonsen får vi ytterligare lite information om vad för slags text det är. Det är en annons – men det visste vi ju redan. Den är från “vår partner”. Jaha, jag trodde att den var från ett företag som betalade er pengar för att få synas i er tidning!

Varför inte hjälpa läsaren och faktiskt tala om vad det är för slags text? Tidningen hade ju kunnat skriva:

Det är en påverkanstext i genren reklam som går ut på att få dig att köpa något som du kanske inte behöver. Så var försiktig och läs den här texten extra kritiskt, eftersom reklamtexter ofta innehåller manipulationsknep som lätt påverkar dig utan att du ens märker det!

Aftonbladet får dessutom gärna – om de vill – länka till detta tankeredskap, så att deras läsare blir bättre på kritisk tänkande! Jag hjälper gärna till!

Embed from Getty Images

Sammanfattning av övningen

Allt detta för att få dig att tro att barnförsäkringen kommer att ge dig mycket pengar, om ditt barn har otur.

Dessutom skulle det vara intressant att veta hur vanliga den här typen av försäkringsärenden är: En femårig flicka som får en så allvarlig hjärnskada att hon får ligga på sjukhus i två månader och sedan inte kan arbeta en dag resten av livet.

Min gissning är att Trygg-Hansa aldrig haft ett sådant ärende.

Är det lagligt att göra så? Det vet jag inte, men det skulle vara roligt att höra vad Reklamombudsmannen (RO) anser om det hela …

Har det alltid varit så här illa? Nej, det var enklare förr …

Nästa

Läs mer om Visualiseringar som en del av Tolka statistik!