Pröva med några kompisar – Kritisk bildanalys – Övning 14

De olika grupperna fick olika reklamannonser att titta på, men de skulle bedöma samma produkt.

Bilden och uppmaningen var desamma: Titta på följande reklam för Anderssons vaniljstång:

Embed from Getty Images

Därefter fick de olika grupperna läsa olika texter:

Grupp A:

  • Köp Anderssons vaniljstång för bara 50 kr styck!

Grupp B:

  • Vår konkurrent Bertilssons vaniljstång kostar dyra 500 kr styck, så …
  • Köp Anderssons vaniljstång för bara 50 kr styck!

Grupp c:

  • Vår konkurrent Svenssons vaniljstång kostar visserligen billiga 5 kr styck, men …
  • Köp Anderssons vaniljstång för bara 50 kr styck!

Men bedömningen om priset (50 kr stycke) är billigt eller dyrt skiljer sig åt:

  • Grupp A brukar tycka att Anderssons vaniljstång är medelkostsam.
  • Grupp B brukar tycka att Anderssons vaniljstång är billig.
  • Grupp C brukar tycka att Anderssons vaniljstång är dyr.

Varför bedömer grupperna samma vara med samma pris så olika?

Nästa